Automotive tooling voor Audi A1 en Mercedes CLA

Voor één van onze opdrachtgevers heeft onze collega Richard gewerkt als centraal aanspreekpunt voor het ombouwen van automotive tooling voor productiecellen van Voestalpine. Als toeleverancier voor automobielfabrikanten, zet Voestalpine deze productiecellen onder andere in voor de productie van carrosseriedelen van de Audi A1 en de Mercedes CLA.

Beide modellen hebben een facelift gehad, wat betekent dat carrosseriedelen van het oude model elders geproduceerd worden. Voestalpine is de toeleverancier in de automotive industrie voor de betreffende automobielfabrikant. In dit project was Richard, via onze opdrachtgever, het centrale aanspreekpunt voor Voestalpine.

Het grootste effect van de werkzaamheden van Richard en het team dat hij aanstuurde, is dat de kostprijs gedaald is. Door een aantal slimme wijzigingen, kon de standaard malvoet die Voestalpine in gebruik had sneller geproduceerd worden. Op die manier kon de kostprijs, die doorberekend werd per malvoet, verlaagd worden en daarmee een kostenbesparing gerealiseerd worden.

Naast het aansturen van engineers en de werkplaats was ook het volgens planning leveren van de gereedschappen een uitdaging. Door tijdig en open te communiceren met Voestalpine, konden oplossingen bedacht worden en bleef de samenwerking goed. In dit project liep het team, door Richard aangestuurd, regelmatig voor op planning. Hierdoor was er meer rust in het team en had Richard meer zicht op de vooruitgang van het project. Opschalen van manuren voor het op tijd realiseren van het project was daardoor niet vaak nodig en wanneer dit wel nodig was, was dit ver van tevoren bekend bij de betrokken partijen.

Als aanspreekpunt voor Voestalpine zorgde Richard in dit project voor de uitvoering van de benodigde engineering. Dat deed hij door, na een deel pre-engineering zelf te hebben gedaan, engineers aan te sturen om de benodigde tekeningen te maken. Het kwam ook regelmatig voor dat hij het werk direct over kon dragen aan een engineer. Nadat de tekeningen klaar waren, droeg Richard zorg voor de inkoop van de onderdelen die nodig waren volgens de stuklijsten op de tekeningen. Zodra de onderdelen ontvangen waren, informeerde hij de werkplaats over wat er uitgevoerd moest worden. Ook voor vragen en opmerkingen was Richard het aanspreekpunt. Wanneer de ombouw van de gereedschappen gereed was, plande hij de afname in. Bij deze afname controleerde hij samen met de voorman of het gereedschap functioneerde zoals door Voestalpine gevraagd werd. Daarbij stelde hij een afnamerapport op, welke gedeeld werd met Voestalpine.

“In dit project liep ik het meest warm voor het samen met mijn collega’s voor elkaar krijgen dat wij de gereedschappen op tijd leverden en achteraf hoorden dat de klant ontzettend tevreden was met de geleverde kwaliteit. Waar ik ook enthousiast van word is de vrijheid die ik van onze opdrachtgever kreeg om deze projecten in goede banen te leiden.”

 

Dienst:
Detachering
Duur:
1,5 jaar
Systemen:
Catia V5 en SolidWorks