Onze samenwerking met onze opdrachtgever Royal Huisman vindt zijn oorsprong ver in het verleden. Wat is het dan fijn te merken dat zij voor uitdagende projecten specifiek vragen naar de kennis en kunde die zij bij ons weten te vinden.
Voor opdrachtgever Royal Huisman in Vollenhove, gespecialiseerd in luxe jachtbouw van motor- en zeiljachten, stond het als een paal boven water.
Voor de bouw van een nieuw high-end jacht, wilden zij graag de expertise van onze collega Richard inzetten. Als ervaren lead engineer, is Richard eerder betrokken geweest bij soortgelijke projecten. Ditmaal ging het echter om een groter exemplaar dan het vorige.
Royal Huisman is dus voor Richard een ‘oude bekende’. Bij deze opdrachtgever zijn ruim 350 mensen in vaste dienst. In hoogtijdagen bestaat de flexibele schil daarnaast nog eens uit eenzelfde aantal mensen. Dat maakt Royal Huisman een grote organisatie in de luxe jachtbouw. Toen wij deze opdrachtgever spraken, waren er gelijktijdig flink wat projecten in aan- en afbouw. Daarnaast stond er ook een nieuwbouwproject op de planning. En daar zochten zij kwalitatieve ondersteuning bij.
Richard: “Mijn rol is dat ik 1 op 1 opereer naast de project engineer, die als een soort van projectmanager de lijnen uitzet. Dat is voor hem een dusdanig grote rol dat ik als zijn rechterhand opereer. Bij het takenpakket hoort dat je als Project Engineer verantwoordelijkheid draagt. En dus ook de volledige verantwoording neemt en dat je een 1e aanspreekpunt bent. Je controleert werk van engineers. Bij akkoord zet je het door en wanneer er nog aanpassingen noodzakelijk zijn of iets niet goed op tekening staat, koppel je het terug. Daarnaast ben je contactpersoon richting leveranciers. Je geeft hen akkoord en keurt tekeningen goed, zodat de bestellingen kunnen worden gedaan.”
Hij vervolgt: “Ik moet eerlijk zeggen dat ik de werkvloer, de jongens van de uitvoer en het hele werkplaatsgebeuren soms wel mis. Het echte managementverhaal – waarbij cijfers, kosten en het planmatig aspect om de hoek komen kijken – dat trekt mij wat minder. Soms vind ik het best een lastige spagaat tussen tijd, geld en kwaliteit. Ik vind dat luxe jachten de beste oplossing met inzet van de beste materialen verlangt. Het is niet vanzelfsprekend dat dit hand in hand gaat met kostenreducties.”
Hierover zegt Richard: “De grootste uitdaging is om de engineering data, nodig voor casco, op tijd de deur uit te krijgen, volgens een strakke planning. Na die fase starten we met detail engineering van de items. We zijn dus nu vooral bezig voor de afdeling Casco, zodat zij op tijd kunnen gaan starten met de fysieke cascobouw. In mijn rol ben ik dan ook druk om alle benodigde data te verzamelen en dit coördineer ik richting de mensen die ik aanstuur. De data die ik krijg, controleer ik vervolgens, om daarna door te zetten naar werkvoorbereiding. Dit doe ik naast de reguliere pre-engineering werkzaamheden. Ook ondersteun ik de project engineer met de vragen of werkzaamheden die hij voor mij heeft. Al met al genoeg te doen.”
In 2017 – Richard was destijds bij een ander project betrokken – was de interne organisatie van Royal Huisman anders ingericht. Toen werd één project per keer gedaan in plaats van meerdere tegelijk. Ook gebeurde er toen meer in eigen beheer. Nu is het omgeturnd tot een projectorganisatie. Een voorbeeld waaraan je dat concreet merkt, is dat als engineering-dek nagenoeg klaar is, een volgende fase start: namelijk die van inbouw door de afdeling productie. Tegen de tijd dat het zover is, zijn de engineers alweer doorgestroomd naar een ander nieuwbouwproject. Richard: “Nu deze fases niet meer parallel aan elkaar lopen, mis ik eerlijk gezegd wel de connectie met het product en dat vind ik echt ontzettend jammer. De les die ik daaruit haal: ik merk dat ik echt een praktijkman ben die in connectie wil blijven met de techniek.”
Niet voor niets luidt het spreekwoord: ‘Waar gehakt wordt, vallen spaanders.’ Richard herkent dat en vertelt: “Ja, natuurlijk worden er wel eens fouten gemaakt! Zeker op het vlak van: ‘past het allemaal wel?’ Je reserveert bijvoorbeeld extra ruimte, maar is die extra ruimtereservering wel voldoende geweest? Hebben we dingen over het hoofd gezien? Klopt de uitlijning nog wel? Dat zijn allemaal bouwtechnische aspecten die op papier en in je 3D omgeving grotendeels kloppen. Al een paar keer heb ik wel geleerd dat de praktijk een harde leerschool is. Dan blijkt er ineens toch iets niet te passen of te kloppen en dan baal je natuurlijk!”
Met het team wordt op zo’n moment nagedacht over een mogelijke oplossing. Hoe kan het aangepast worden? Hoe kan het in de praktijk op een zo goed mogelijke manier opgelost worden? Richard zegt daarover: Mijn drive is altijd de opdrachtgever tevreden te houden, waarbij mijn prioriteit bij het product en het gemeenschappelijk belang ligt. Overigens botst dat wel eens met andere verwachtingen, maar daar ben ik altijd open en eerlijk in.”
Richard: “Het mooie aan werken in projectteams, is dat er altijd wel een door de wol geverfde collega is, waarmee je even kunt sparren. Je toetst en prikkelt elkaar, om daarna snel tot oplossingen te komen. Twee weten meer dan één: daar sta je versteld van! Het geeft mij echt een kick dingen samen op te lossen. Is het niet linksom, dan is het rechtsom, maar eruit komen we!