Voor het NLR hebben wij een akoestische en een hoge snelheid windtunnel ontworpen, om twee gedateerde windtunnels te vervangen in een nieuwe faciliteit.
In de akoestische windtunnel wordt het geluidseffect van een luchtstroom tot 100 m/s op schaalmodellen beproefd. De stalen constructie is over gedimensioneerd voor betere akoestische eigenschappen. In de hoge snelheid windtunnel worden de aerodynamische eigenschappen van schaalmodellen beproefd in een luchtstroom tot 275 m/s. Een 400KW sterke fan brengt het systeem bij deze snelheid op 0.6 bar overdruk. De kracht die hierbij ontstaat wordt door een 24 ton wegend stalen circuit weerstaan.
Om de ontwerpen tot in detail uit te voeren heeft ons team van engineers twee keer de ontwerp-, constructie- en detailfase doorlopen. Na de eerste fase zijn eerst enkele instortdelen ontworpen, vastgelegd en geproduceerd. Hierdoor kon de aannemer in een vroeg stadium starten met de bouw van de betonnen constructies in de nieuwe faciliteit.
In de ontwerpfases heeft ons ingenieursbureau in nauwe samenwerking met de opdrachtgever verschillende concepten van materialen, principes en uitvoeringen gemaakt. Tevens hebben zij de belastingen op de circuits beoordeeld. Ons uitgangspunt voor de algehele geometrie van de ontwerpen bestond uit Excel tabellen van de opdrachtgever, met coördinaten en oppervlakten die de doorsneden van de windtunnels beschreven.
Uit de gepresenteerde concepten is een scope geformuleerd voor de constructiefase. In deze fase zijn beide tunnels tot in detail gemodelleerd in 3D. In de constructiefase zijn naast twee gesloten stalen circuits een reeks aan speciale maatwerkoplossingen ontworpen. Voorbeelden hiervan zijn een groot beweegbaar afblaasluik in de circuitwand, een uitwisselbaar opgestelde koelradiator en een geautomatiseerde mobiele meetplaats. Gedurende deze fase hebben onze engineers de actuele ontwerpdetails en voortgang tweewekelijks met de opdrachtgever besproken in een korte meeting.
Na afname van het ontwerp zijn alle ontwerpspecificaties vastgelegd in de detailfase. Hierbij is van elk maakdeel een productietekening gemaakt en zijn van inkoopdelen inkooptekeningen gemaakt, zodat deze op specificatie konden worden besteld en gecontroleerd. Van elke samenstelling is een tekening met stuklijst gemaakt. Van beide windtunnels heeft ons team ook een complete stuklijst in Excel gemaakt, met alle benodigde informatie voor inkoop.
Het tekeningenpakket van ruim 1500 documenten en de stuklijsten hebben zij, na een kwaliteitscontrole, digitaal met het NLR gedeeld.