De mechanische kant van elektrisch rijden

Elektrisch rijden vraagt om een nieuwe ontwerpaanpak

De transitie naar meer elektrische mobiliteit is in volle gang en stelt de automotive industrie voor technische uitdagingen. Dit vraagt om meer dan alleen nieuwe aandrijftechnologie. In deze blog gaan we in op de invloed van elektrisch rijden op het mechanisch ontwerp. Hoe kunnen ingenieursbureaus helpen bij het realiseren van schaalbare, veilige en kostenefficiënte oplossingen.

Het werktuigbouwkundig ontwerp van voertuigen verandert ingrijpend door de stappen die gemaakt worden in de elektrificatie binnen de automotive industrie. Denk aan eisen voor lichtgewicht constructies, structureel sterke batterijbehuizingen en efficiënte assemblagemethoden. Van lichtgewicht constructies tot configure-to-order systemen: toekomstbestendigheid in engineering is essentieel om voorop te blijven in deze snel veranderende sector.

Lichtgewicht ontwerpen voor meer efficiëntie

Het reduceren van gewicht is cruciaal voor de efficiëntie van elektrische voertuigen. Elk extra kilogram weegt dubbel bij een elektrisch voertuig: het verkort de actieradius en beïnvloedt prestaties. Gewichtsbesparing vormt daarmee een steeds grotere prioriteit voor fabrikanten binnen de automotive branche. Materialen zoals aluminium, magnesiumlegeringen of zelfs composieten bieden nieuwe mogelijkheden, maar vragen ook om andere productie processen. Gewicht, kosten en beschikbaarheid van deze processen moeten tegen elkaar afgewogen worden, om zo tot het beste product te komen.

Door FEM-analyses uit te voeren tijdens het ontwerpproces, zorgt TT-Engineering ervoor dat lichtgewicht constructies voldoen aan alle veiligheidseisen én productie-economisch verantwoord blijven. Met behulp van FEM-analyses is het mogelijk om de sterkte en veiligheid van lichtgewicht constructies te optimaliseren, zodat voertuigen voldoen aan strenge veiligheidseisen zonder in te boeten op prestaties.

Batterijbehuizing als structurele component

De batterij vormt het hart van het voertuig. Daarom staan of vallen elektrische voertuigen met de kwaliteit van hun batterijen. Zeker niet minder van belang is hoe de batterijen fysiek in het voertuig worden geïntegreerd. Een solide, veilige en thermisch goed presterende behuizing in het voertuig voegt extra gewicht toe. Door de batterij behuizing in het voertuig frame te integreren kan bespaard worden op gewicht. En minder gewicht betekent een betere actie radius.

Daarnaast spelen organisaties in op schaalbaarheid. Door gestandaardiseerde maar configureerbare modules te ontwikkelen, wordt het mogelijk om batterijpakketten en -behuizingen efficiënt en kosteneffectief te integreren in meerdere modellen en voertuigplatformen, zonder steeds een volledig nieuw ontwerp te maken.

Assemblage en productie: efficiëntie als sleutel

De overstap naar elektrische voertuigen heeft gevolgen voor het gehele assemblageproces. Batterijmodules en warmtepompen die efficiënter kunnen verwarmen en koelen zijn relatief nieuw in de automotive industrie. Dit vereist nieuwe methodes van opslaan, transporteren en verbinden in het chassis.

Een ingenieursbureau ondersteunt bij het ontwerp van mechanische componenten en structuren die eenvoudig, snel en kosteneffectief geproduceerd en gemonteerd kunnen worden. Met gedetailleerde simulaties en FEM-analyses worden onder andere de mechanische prestaties van productielijnen verbeterd en wordt ervoor gezorgd dat componenten op de meest efficiënte manier worden geïntegreerd.

Vooruitkijken:
Modulair, schaalbaar en robuust

De transitie naar elektrisch rijden verandert het speelveld in de automotive industrie. Hier slim op inspelen biedt het enorme kansen voor fabrikanten en toeleveranciers. De elektrificatie van mobiliteit vraagt om een andere kijk op mechanisch ontwerp.

Of het nu gaat om batterijbehuizing, lichtgewicht draagstructuren of assemblage-optimalisatie – werktuigbouwkundig inzicht is essentieel voor succes. Door te investeren in slimme ontwerpstrategieën en doordachte productieoplossingen kunnen fabrikanten én toeleveranciers hun concurrentiepositie versterken.

TT-Engineering-blog-Elektrisch-rijden-verandert-mechanisch-ontwerp