Het gebruik maken van inleners in de technische sector. Moet je ver van deze ‘bedreiging’ blijven of is het een verborgen kans? In onze gesprekken met beslissingsbevoegde professionals merken wij vaak dat er verschillend gedacht wordt over detachering. De manager engineering heeft vaak vooral behoefte aan het tijdig en goed opleveren van een project, waar een HR-manager of recruiter vooral de continuïteit van het personeelsbestand voor ogen heeft. Terecht, want vanuit beide perspectieven bouw je aan het succes van de organisatie. Wij begrijpen de terughoudendheid die (middel-)grote technische organisaties hebben als het gaat om detachering. En tegelijkertijd… welke kansen liggen verborgen in het flexibel kunnen inzetten van technisch potentieel?
Eén van de heikele punten voor het inzetten van inleners is dat het een tijdelijke en geen structurele oplossing is voor het tekort aan engineers. De gedachte ‘Ik moet investeren in iemand die weer vertrekt als hij rendement gaat opleveren’ speelt een belangrijke rol. Als je een engineer zelf in dienst kunt nemen, blijft de kennis tenminste in huis en gaat het niet verloren. De vraag is natuurlijk: moet je detachering zien als een oplossing voor het structurele tekort aan engineers of dient het een ander doel? En wat is de waarde van vastgeroeste kennis die zich niet verder uitbreidt of gevoed wordt met frisse input van buitenaf?
Ook zou detachering duur zijn. Je moet immers niet alleen het loon van de inlener rekenen, maar ook de factor voor het kunnen plaatsen van de juiste persoon en de winstmarge voor het detacheringsbureau. Uitgaande van het inzetten van inleners als oplossing voor een structureel tekort, klopt deze gedachte. In dat geval is detachering duur. Maar is dat ook nog het geval als je detachering voor een ander doel inzet?
Logisch toch? Want als je goed in je vak bent, vind je toch wel een baan in een schaarse markt? Dat klinkt misschien logisch, maar toch is onze ervaring anders. Het is niet de kwaliteit van het werk van engineers dat hen doet kiezen voor detachering, maar hun persoonlijkheid. De engineer die voor detachering kiest, doet dit bewust om veel verschillende ervaringen op te doen en zichzelf, door de afwisselende omstandigheden en uitdagingen, te ontwikkelen. Het zijn engineers die zichzelf durven uit te dagen, die hun stretchzone actief opzoeken en die het eigenaarschap van hun carrière met beide handen aanpakken. En juist díe mindset zorgt ervoor dat zij ver komen, kwalitatief werk leveren en weten hoe ze in elk nieuw project meerwaarde kunnen leveren.
Benieuwd naar het DNA van onze engineers?
Organisaties zijn bang dat zij niet snel opnieuw toegang hebben tot een engineer die al eerder bij hun organisatie gewerkt heeft en daarmee investeren in iets wat hen op lange termijn geen groei brengt. Wij vragen ons daarbij af: hoe zorg je dan voor groei? Zorg je eerst dat je de engineers op de bank hebt zitten, om dan te kijken of je opdrachten binnen kunt halen? Of haal je eerst de opdrachten binnen, om daarna de engineers te werven die je op lange termijn ook nog van voldoende werk kunt voorzien? Een belangrijke overlevingstip om als scale-up organisatie te groeien is ‘Schaal nooit te vroeg op’. Detachering kan je juist helpen bij deze overbruggingsfase en dus bij het laten groeien van jouw organisatie.
Wij merken dat er vaak alleen voor detachering gekozen wordt als het niet gelukt is om, na zelf proberen te werven of via een werving en selectie fee, iemand in eigen dienst te krijgen. Als er dus écht geen andere optie meer is. En dan nóg moet de aangedragen engineer eigenlijk overgekwalificeerd en overneembaar zijn.
Maar wat als het tekort aan engineers, na maanden zelf proberen, nog steeds niet is aangevuld? Is dat niet veel duurder? Wat kost het om een opdracht niet te kunnen aannemen omdat er geen engineeringscapaciteit is? En wat kost het uitbreiden van de eigen recruitmentafdeling om dit probleem te tackelen? Wij geloven dat je als organisatie veel succesvoller bent als je focust op je core business.
Wij begrijpen absoluut het belang van continuïteit, kennisbehoud en kennisdeling op engineeringsafdelingen. Juist daarom zien wij potentie in het bouwen aan een flexibele schil, naast het werken aan een vaste kern van engineers in eigen dienst. Waarom? Dat leggen wij hieronder uit:
Flexibiliteit helpt je om te anticiperen op veranderingen
Wij geloven dat succes zit in het flexibel mee kunnen bewegen met een veranderende markt. Een flexibele schil heb je nodig om op te kunnen schalen in drukke periodes, die altijd onvoorzien komen. Het helpt je ook om grotere projecten wél aan te kunnen nemen. Daarnaast is een flexibele schil eenvoudig af te schalen als het weer wat rustiger wordt. Belangrijk, want de nieuwe arbeidswet maakt het lastig om eigen personeel af te schalen als de markt krimpt. Onze ervaring leert dat technische organisaties vaak te laat beginnen met het opbouwen van een flexibele schil. Door de toegenomen druk worden flexibele engineers niet goed ingewerkt en komen engineers in eigen dienst om druk te staan. Dit zorgt voor overwerk, stress, ziekteverzuim en het ineffectief inzetten van expertise en capaciteit. Ben je bang dat door deze flexibiliteit de kennis niet goed behouden wordt? Werk dan met een ‘vaste’ flexibele schil! Zorg dat er een poule is van engineers die bekend zijn met jouw organisatie en dus niet meer ingewerkt hoeven te worden als er opgeschaald wordt. Je hoeft hierdoor engineers niet in vaste dienst te nemen, maar zorgt wel dat zij bekend zijn met jouw organisatie en dat er een constante stroom is van nieuwe kennis.
Potentieel gaat niet verloren, maar wordt op het juiste moment op de juiste plek ingezet.
Hoe vaak gebeurt het niet dat er voor een project specialistische kennis nodig is die daarna voor een lange tijd niet meer ingezet kan worden? Door met inleners te werken, koop je deze expertise projectgebonden in. Hierdoor wordt de juiste expertise op het juiste moment, bij het juiste project ingezet. Daarmee zorgen wij er samen voor dat potentieel niet verloren gaat en ontwikkeling in de technische branche versneld wordt.
Reuring zorgt voor verspreiding en uitbreiding van kennis in jouw organisatie.
Engineers die op verschillende projecten, in afwisselende branches werken, nemen van elk project nieuwe kennis mee naar hun volgende project. Dit betekent dat inleners veel additionele kennis hebben die jouw organisatie verder kan helpen. Zij zijn niet ‘vastgeroest’ in hun functie en werkomgeving. Daardoor zijn zij in staat om vanuit een ander perspectief te kijken en verbetervoorstellen te doen, waar het vaste engineersteam niet op gekomen was. Onze ervaring leert dat juist het werken in verschillende branches zorgt voor kruisbestuiving van kennis. Deze afwisseling maakt verrassende ontwikkeling mogelijk bij onze opdrachtgevers.
Wij zijn een betrokken partner voor duurzame en verrassende ontwikkeling in werktuigbouwkundige engineering. Als opdrachtgever merk je dat aan het volgende:
Veel detacheringsbureaus hebben geen specifieke branchekennis, waardoor intercedenten of accountmanagers alleen op basis van een functieprofiel inleners voorstellen. TT-Engineering is geen detacheringsbureau, maar een ingenieursbureau met meer van 30 jaar ervaring in mechanical engineering. Naast dat onze engineers bij onze opdrachtgevers intern kunnen meewerken aan een project, nemen wij ook (deel)projecten aan die uitgevoerd worden door ons interne engineeringsteam. Onze technische kennis zorgt er onder andere voor dat wij de behoefte van onze opdrachtgevers beter begrijpen en goed kunnen meedenken.
Op basis van een goede relatie zoeken wij naar de beste oplossing voor onze opdrachtgevers. Om dit te waarborgen, zorgen wij ervoor dat onze opdrachtgevers een vast aanspreekpunt hebben. Wij zijn transparant over welke mogelijkheden wij bieden, of wij wel of niet kunnen leveren en over de capaciteit van onze engineers.
Daarnaast zijn er natuurlijk de standaard voordelen van een raamovereenkomst:
Benieuwd geworden? Kom in contact!